مدل ديگرى که توسط شيخيان (۱۳۵۶) بهعنوان مدل اينديانا معرفى شده است ارتباط را بهشکل دايره معرفى مىکند. در اين مدل اجزا بدينصورت معرفى مىشوند:- هدفها- مخاطب- محتوا- سازمان- وسيله- ارائه- ارزشيابياين مدل از شيوهٔ سيستمها و روانشناسى تربيتى بهره مىگيرد و به اصول سازماندهى نيز توجه دارد. نکته مهم در رابطه با هدفها در اين مدل اين است که هدفها بايد عينى و قابل اندازهگيرى باشند. زيرا ارزشيابى از هدفهاى کلى و مبهم مشکل است، افراد مختلف تفسيرهاى گوناگونى از آنها خواهند داشت، و هرکدام رسيدن به هدف را بهگونهاى متفاوت با ديگرى امتحان خواهد کرد.براساس اين مدل مخاطب يا گيرندهٔ پيام را بايد بهدقت شناخت. توانايىها و دانستههاى او را سنجيد و مناسب با آنها براى او برنامهريزى کرد. فضاى يادگيري، تعداد يادگيرندگان، و زمان يادگيرى بايد با توجه به يادگيرندگان و نيازهاى آنها سازماندهى شود.وسيلهٔ مناسب براى برقرارى ارتباط بايد با توجه به هدفها و پيامگيران انتخاب شود. در اين مدل موقعيت آموزشى يک موقعيت ارتباطى است که با ديد سيستماتيک به آن مىنگرند.اگر به اين مدل شکل زير بهعنوان يک مدل ارتباطى بنگريم که بايد در آن به کليهٔ اجزا توجه شود، در اين مدل فرستندهٔ پيام دقيقاً مشخص نشده است. بهنظر مىرسد فرستنده پيام و تعيينکننده هدفها همان طراح موقعيت آموزشى باشد. با وجود اين مدل اينديانا بهترين مدلى است که در موقعيتهاى ارتباطى آموزشى مىتواند مورد استفاده قرار گيرد. البته در طرح اصلى مدل تصوير يک دختر و پسر در وسط طرح ديده مىشود که دليل مرکز توجه بودن يادگيرندگان در اين مدل است.در حيطه کار تکنولوژى آموزشى ما، هر موقعيت آموزشى را يک موقعيت ارتباطى مىدانيم و سعى مىکنيم که کليه اجزاى آن را شناسايى کنيم و عواملى را که ممکن است بر اجزا اثر داشته باشند در نظر مىگيريم. سپس براى رسيدن به هدفهاى آموزشى، با در نظر گرفتن اجزا و فرآيندها، طرحى سيستماتيک تهيه مىکنيم. اين طرح را اجرا مىکنيم و سپس از آن ارزشيابى بهعمل مىآوريم. نتيجه ارزشيابى که مقايسه عملکرد يادگيرندگان با عملکرد معيار يا هدفها مىباشد را در موقعيتهاى بعد بهکار مىگيريم.
مدل ,هدفها ,توجه ,آموزشى ,موقعيت ,بايد ,اين مدل ,در اين ,موقعيت آموزشى ,است که ,توجه به
درباره این سایت