محل تبلیغات شما

ارتباط يک فرايند است. در اين فرايند يا فعاليت در حال جريان در يک محيط متغير، اجزاى مختلفى دخالت دارند. براى شناخت بيشتر فرايند ارتباط، دانشمندان از قديم‌الايام به تجزيه موقعيت‌هاى ارتباطى به عوامل يا اجزاى تشکيل‌دهندهٔ آن پرداخته‌اند. مدل     ارسطومدل ایندیانامدل شانون و ویورمدل ویلبر    شرام مدل هارولد لسول

مدل ارتباطي ارسطو:

ارسطو، اولين طراح و آغازگر مدل ارتباطي است.

 در يك رويداد سياسي مانند انتخابات،رهبر آينده براي ترغيب مخاطبانش و كسب راي بيشتر از حوزه انتخابي اش به سخنرانی می پردازد.او تلاش مي كند رای دهندگان را به بهترين شكل ممکن متقاعد كند،به نحوي كه نام او از صندوق راي به عنوان برنده انتخابات خارج شود.او در واقع چه كاري انجام مي دهد؟

او در حقيقت طوری سخنرانی می کند که شنوندگان متقاعد شوند و به نفع او رای دهند و يا پاسخی متناسب با خواست خويش داشته باشند.در اينجا رهبر،سخنگو و يا فرستنده پیام در مرکز ثقل قرار دارند و مخاطبان فقط نقش تابع و مطيع را ایفا می کنند.

براساس مدل ارسطو،سخنگو از نقش كليدي در ارتباط برخوردار بوده و کاملاً عهده دار مسئولیت ارتباط است.ابتدا فرستنده،محتوایی را آماده كرده و به نحوي كلمات را در كنار هم قرار می دهد كه بيشترين هماهنگي را با افكارش داشته باشند تا از این طریق بتواند بر شنوندگان و گيرندگان پیام خود،حداكثر تاثير را بگذارد و واکنشی متناسب با خواست خود دریافت کند.کاملاً مشخص است كه در اين مدل،برای اینکه محتوا بتواند برای مخاطبان متقاعده کننده باشد باید بايستي بسيار گيرا و برانگيزاننده باشد. اين مدل مي گويد كه سخنگو به طريقي ارتباط برقرار مي كند كه شنوندگان تحت تاثير قرار گرفته و متناسب با آن واکنش نشان دهند.براساس این مدل ارتباطي،سخنگو بايد در انتخاب كلمات و محتوا بسيار دقت داشته باشد.او بايد پس از شناسایی مخاطب مورد نظر و درک او،به آماده سازی سخنرانی خود اقدام کند.تماس مستقيم و حضوري،یک ضرورت در سخنرانی و اثرگذاری بیشتر بر شنوندگان است.

بيايید دوباره به مثال اول برگرديم.یک سياستمدار برای آماده کردن سخنرانی خود،ابتدا بايد احتياجات حوزه انتخابي اش اعم از يك مرکز خرید،سيستم حمل و نقل،امنيت ن و دختران و . را بشناسد.وی در سخنراني اش باید به تمام موضوعات مذکور اشاره داشته و به ارائه راه حل برای رفع آنها بپردازد تا بتواند انتظار بيشترين راي را در بین مخاطبان خود داشته باشد.صدا و تن صدای وی براي مردمي كه به سخنانش گوش مي سپارند بايد به حد كافي بلند و واضح باشد تا سخنراني او را خوب بفهمند.همچنین در طول سخنرانی باید از داشتن لكنت زبان و عصبي بودن اجتناب شود. ضرب آهنگ صدا نيز از نقش بسیار مهمی در رسیدن به نتیجه دلخواه برخوردار است.بيانات بی ثمر،نگاهها و صداهای مغشوش،سخنراني را برای مخاطب يكنواخت و خسته كننده کرده و اثر آن را خنثي مي کند.فرد سخنران براي تاثير گذاري بر روي شنوندگان،باید بداند که در کجای سخنرانی خود بيشترين تاكيدات را داشته و كدام كلمات را برجسته کند.

يك شخص گوشی تلفن همراه خود را از آن فروشگاهي خريداري خواهد كرد كه فروشنده آن،به شکلی جذاب و موثر به ارائه و معرفی گوشی اقدام کرده باشد.اين امر بستگي به فرد فروشنده دارد كه چگونه و چطور صحبت كند تا بر روي فرد خریدار اثر گذار باشد و به واکنش و نتیجه مورد دلخواه خود مثلاً فروش گوشی تلفن همراه و افزایش درآمد دست یابد.

مدل ارتباطي ارسطو،یکی از متداول ترین و معمولی ترین مدلهای ارتباطي است كه در آن فرستنده، اطلاعات يا پيام را براي گيرندگان مي فرستد تا آنها را تحت تاثير قرار دهد و آنها مطابق آن عمل كرده و يا جواب دهند.مدل ارتباطي ارسطو، قانون طلايي برتري داشتن در سخنراني هاي عمومي،سمينارها و سخنراني ها برای ارائه گیرا و موثر پیام به گیرندگان و دریافت واکنش مورد دلخواه است.در اينجا فرستنده، فعال و گيرنده تابع و مطيع است.

چنانچه پیش از این نیز اشاره شد،ارسطو فيلسوف بزرگ و ارائه کننده اولین مدل ارتباطی است که در حدود 300 سال قبل از ميلاد،مدل خود را ارائه داد كرد.در مدل وی بر اهميت نقش مخاطب در زنجيره ارتباطي تأکید شده است.اين مدل بيشتر بر سخنراني هاي عمومي متمركز است تا ارتباط میان فردی.

مدل ارسطو متشكل از 5 عنصر اساسي است که عبارتند از: سخنگو، گفتار، موقعیت، مخاطب و اثر.

ارسطو توصيه مي كند كه سخنگو ها،گفتاری متناسب با مخاطبان،موقعیت( زمان ) و اثر مورد انتظار داشته باشند.

سخنگو نقشي مهم در سخنراني هاي عمومي ايفا مي كند.سخنگو بايد سخنراني اش را متناسب با نیاز مخاطبان آماده و قبل ارائه آن را تجزیه و تحلیل کند.كلمات وی باید بتواند روي ذهن و فكر مخاطبان تاثير گذار باشد و افكارشان را به سمت خود جلب کند. 

رهبری اقتدارگرایانه

رهبری بوروکراتیک

رهبری کاریزماتیک

مدل ,كه ,مي ,کند ,سخنرانی ,داشته ,متناسب با ,مي كند ,و به ,مدل ارتباطي ,سخنراني هاي

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

سخنی با شهدا ایده پژوه آریاز